A QR-kódok alkalmazása az e-kereskedelemben
Az egyszerűen létrehozható és bármely okostelefonnal beolvasható QR-kódok egyre nagyobb szerepet kapnak az online kereskedelemben.
Az okostelefonok elterjedésének köszönhetően napjainkban gyakorlatilag az élet bármely területén találkozhatunk az úgynevezett gyorsreagálású kódokkal (Quick Response Codes), ismertebb nevükön QR-kódokkal: reklám- illetve információhordozóként megtalálhatók a pizzásdobozoktól kezdve a különböző ruházati cikkeken át egészen a szórólapokig. De több országban QR-kódos alkalmazások segítségével végzik például a Covid-19 fertőzéssel kapcsolatos kontaktkutatást is.
Nem meglepő, hogy a QR-kódok alkalmazása az e-kereskedelemben is a legnépszerűbb trendek egyikének számít, hiszen ezek a kódok marketingcélok mellett többek közt a szállítmányok útjának követésére és a készpénzmentes fizetéshez is felhasználhatók. Megfelelő módon alkalmazva a QR-kódok költséghatékony megoldást kínálnak a forgalom növelésére, miközben jobb vásárlási és vásárlás utáni élményt nyújtanak a felhasználók számára.
Az e-kereskedelemben használt QR-kódok rendszerint vagy információforrásként
Mi is az a QR-kód?
Eredetileg a Toyota által gyártott járművek azonosítására és nyomon követésére kifejlesztett QR-kód valójában nem más, mint egy speciális, nagy mennyiségű információ tárolására képes vonalkód. A QR-kód az egyszerű vonalkóddal szemben két dimenzióban, függőlegesen és vízszintesen is képes információt tárolni; további előnyei közé tartozik, hogy bármilyen irányból leolvasható, mivel a három sarkában elhelyezett, minden QR-kódban megtalálható alakzatok egyértelműen jelzik az alkalmazások számára, hogyan kell feldolgozniuk a kódot alkotó pontokat.
Sőt: a QR-kódok jelentős (szintjüktől függően 7-30 százalékos) információvesztés esetén is értelmezhetők, azaz akkor is dekódolhatók, ha például hiányosan olvassa be őket a telefon kamerája, vagy ha megsérülnek.
A QR-kódok lehetséges alkalmazási módjai az e-kereskedelemben
A már említett módszerek, azaz a landoló oldalak és a közösségimédia-oldalak forgalmának növelése, valamint az azonnali információközlés mellett a QR-kódok számos egyéb módon is felhasználhatók az e-kereskedelemben.
1. Online és offline hirdetések
A QR-kódok nagyszerű hirdetéshordozók. Hasznukat vehetjük például a közösségi médiaoldalakon közzétett online hirdetésekben ahhoz, hogy valamilyen cselekvésre ösztönözzük a látogatókat, offline alkalmazásuk esetén pedig megjelenhetnek folyóiratokban, termékek csomagolásán, az üzletek előtti hirdetőtáblákon és így tovább.
2. Promóciók és kedvezmények
A vásárlók imádják a különféle kedvezményes ajánlatokat, különösen akkor, ha egyszerűen, mondjuk, egy QR-kód beolvasásával szerezhetnek jogosultságot rájuk. Ha a kereskedők QR-kód formájában megjelenített kuponokkal
3. Készpénzmentes fizetés
A bevezetését követő években a QR-kódokat elsősorban a készpénzmentes fizetés megkönnyítésére használták – számos vállalat (például a Zara, a Starbucks stb.) már jó ideje bevezette a QR-kódos fizetést. A mikrofizetésre szolgáló, illetve mobil pénztárca alkalmazások arra is lehetőséget teremtenek, hogy az e-kereskedelmi cégek megóvják ügyfeleiket a különféle online fizetési csalásoktól.
4. Vásárlói visszajelzések
Az e-kereskedelemben – jellegénél fogva – kevesebb a kapcsolat a vásárlók és a kereskedők között, a QR-kódok alkalmazása azonban erre is megoldást kínál. A megvásárolt termékek csomagolásán található kódok olyan weboldalakra irányíthatják a vásárlókat, ahol kifejthetik az adott árucikkel kapcsolatos véleményüket, ezt követően a kereskedők pedig közzétehetik ezeket a visszajelzéseket a közösségimédia-oldalaikon.
5. A termékek nyomon követése
Az online vásárlás befejezésekor a vásárlók kaphatnak egy QR-kódot, ezzel követhetik, hol tartanak épp a kiszállítási folyamatban az általuk megvásárolt termékek. A QR-kódok ezen kívül készletellenőrzési célokra is ideálisak, mivel több mint 7.000 számot vagy 4.000 alfanumerikus karaktert képesek tárolni.
6. QR-kódok alkalmazása a közösségimédia-oldalakon
A QR-kódok a webshopok közösségi oldalainak alapvető részét képezik. A közösségimédia-oldalakon elhelyezett kódok segítségével a kereskedők adott termékek, szolgáltatások felé irányíthatják a vásárlókat, különböző applikációk letöltésére ösztönözhetik őket, megjelenít
7. Nyereményakciók
A QR-kódok segítségével elérhető nyereményakciók nagyban javítják a marketingkampányok eredményességét. Ahhoz, hogy ilyen akciókat szervezhess, több URL-címet tartalmazó QR-kódokat kell készítened, amelyek a vásárlók egyedi igényeinek megfelelő, különböző weboldalakra irányítják a felhasználókat.
8. A „Kosárba” QR-kód alkalmazása
A vásárlás egyszerűbbé tételéhez speciális QR-kódokat is rendelhetünk a fogyasztók később megvásárolni kívánt termékekhez, így a felhasználóknak nem kell újra megkeresniük az adott árucikkeket a platformon, amikor már készen állnak a fizetésre.
A vezető e-kereskedelmi cégek által alkalmazott QR-kód trendek
1. Amazon
Az Amazon gyakorlatilag működése valamennyi területén alkalmaz QR-kódokat – vizsgáljunk meg most kettőt a számos felhasználási terület közül!
Amazon Go
Az Amazon Go célja az, hogy minél inkább megkönnyítse az élelmiszereket és előrecsomagolt fogyasztási cikkeket vásárló fogyasztók dolgát, és megkímélje őket a hosszas sorban állástól. A vásárlók először leadják a rendelésüket az Amazon-fiókjukon keresztül, aztán elmennek a legközelebbi Amazon Go üzletbe, ahol a kapott QR-kód bemutatásával aktiválják virtuális bevásárlókosarukat, majd összeszedik a kiválasztott árucikkeket, és távoznak – a számlát pedig szintén az Amazon-fiókjukba kapják meg.
Amazon Smile
Az Amazon 2018-ban vezette be, és azóta a legtöbb termékének csomagolásán elhelyezi ezeket a különleges, középen smiley-t tartalmazó QR-kódokat, amelyek olyan weboldalakra irányítják a felhasználókat, ahol részletes termékinformációkat kaphatnak az általuk megvásárolt áruról, de egyedi ajánlatokban és kedvezményekben is részesülhetnek. Ezek a QR-kódok abszolút biztonságosak, és a cég arról is gondoskodik, hogy kizárólag az Amazon vásárlói használhassák fel őket.
2. Levi’s
A Levi’s scan nevű szolgáltatását igénybe vevő felhasználók egy letölthető alkalmazással beolvashatják a farmerokon található QR-kódot, a kosarukba téve ezzel a kiválasztott árucikket.
A vállalat a Snapchat-tel együttműködve 2019-ben különleges, Pride Capsule néven futó szolgáltatást kínált vásárlóinak, akik egy QR-kód beolvasása után letölthették a Snapchat speciális filterét, és a kiterjesztett valóság, azaz AR (augmented reality) technológia révén virtuálisan felpróbálhatták az akcióban szereplő farmerdzsekiket.
3. Shopify
A Shopify Shopcode alkalmazásával a kereskedők könnyűszerrel létrehozhatnak olyan QR-kódokat, amelyek a keresett termékek weboldalára irányítják a vásárlókat, illetve „Vásárlás” gombként is működhetnek. Mivel minden kódjuk egyedi, a Shopify munkatársai folyamatosan figyelhetik az egyes üzletek forgalmát és az értékesítéseket; a vállalat ráadásul valamennyi kereskedő számára ingyenesen elérhetővé tette ezeket a QR-kódokat, sikeresen áthidalva ezzel az online és offline kereskedelem közti szakadékot.
Hogyan készítsünk QR-kódot?
A QR-kódok nem csupán számtalan e-kereskedelmi lehetőséget rejtenek magukban, de szerencsére roppant egyszerűen el is készíthetők – ehhez csupán némi stratégiai gondolkodásra, vállalkozásunk piaci helyzetének felmérésére és a megfelelő alkalmazásra van szükség a létrehozásukhoz.
Első lépés: határozzuk meg, mire akarjuk használni az adott QR-kódot!
Gondoljuk végig, milyen célt akarunk elérni, milyen igényeket akarunk kielégíteni, és milyen információt akarunk közölni a QR-kódok segítségével!
Második lépés: válasszuk ki a céljainknak megfelelő QR-kód generátort!
Mind magyar, mind angol nyelven számos olyan online applikáció található, amellyel a szükséges információk feltöltése után néhány gombnyomással létrehozhatjuk a QR-kódjainkat. Azoknak a cégeknek, amelyek még csak mostanában ismerkednek a QR-kódok felhasználási módjaival, elsősorban az ingyenesen hozzáférhető alkalmazásokat ajánljuk; ha azonban egy vállalat több kampányban is szeretne QR-kódokat működtetni, vagy speciális design- illetve teljesítménybeli igényei vannak, érdemes valamelyik több funkciót kínáló, fizetős megoldást keresnie.
Harmadik lépés: döntsük el, milyen kódot akarunk használni!
Alapvetően kétféle, statikus és dinamikus QR-kód közül választhatunk. A statikus QR-kódokban foglalt adatokat nem lehet megváltoztatni, így ezeket a kódokat leginkább digitális névjegykártyák, VCardok létrehozására érdemes használni, mivel az ott szereplő információk csak ritkán változnak. A dinamikus QR-kódok ugyanakkor bármikor megváltoztathatók: az általuk hordozott információt nem maga a kód tartalmazza, hanem az a weboldal, ahova a QR-kód irányítja a felhasználót.
Negyedik lépés: a QR-kód személyre szabása
Miután feltöltöttük a kívánt információt, lehetőségünk nyílik arra, hogy egyedi igényeink alapján testre szabjuk a létrehozandó kódokat. A QR-kódjaink felidézhetik cégünk logóját, vagy egyedi grafikai elemeket, sőt, akár animációt és zenét is tartalmazhatnak.
Ötödik lépés: a QR-kód alkalmazása
Miután elkészült a QR-kód, nincs más hátra, mint hogy kinyomtassuk, vagy online elküldjük reménybeli vásárlóinknak. Ha a nyomtatott verziót választjuk, ügyeljünk arra, hogy nagy felbontásban, jó minőségben (svg, eps vagy pdf vektorgrafikával, vagy png file formájában) nyomtassuk ki az adott kódot, hogy a mobileszközök könnyen beolvashassák; az online változat esetén a jpeg, jpg, png vagy tif formátumot ajánljuk.
Mint láthatjuk, a QR-kódokat jó néhány módon felhasználhatjuk e-kereskedelmi vállalkozásunk forgalmának növelésére, a vásárlói élmény fokozására vagy épp az értékesítési statisztikáink javítására. Jól megválasztott üzleti stratégia mellett ezek a nagy információmennyiség tárolására alkalmas, bármely okostelefonnal beolvasható kódok mind a vásárlók, mind a kereskedők dolgát nagyban megkönnyítik; azoknak az e-kereskedelmi cégeknek, amelyek lépést akarnak tartani az aktuális trendekkel, feltétlenül érdemes tehát integrálniuk a QR-kódokat a működésükbe.
Szerző: Lovasi Gábor